زاکانی جزئیات سفر به چین را اعلام کرد

شهردار تهران با اشاره به جزئیات سفر خود به چین، گفت: بزرگ‌ترین دستاورد این سفر در حوزه اقتصاد،حمل و نقل و نهایی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن بود؛ ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲، با حضور در صحن شورای شهر تهران گزارش سفر خود به چین را به نمایندگان مردم ارائه کرد.

وی در این باره گفت: چین دارای اهمیت راهبردی در جهان است. همین جا از اعضای شورای شهر و مهدی چمران رئیس شورای شهر که در جهت تبیین ابعاد این سفر ما را کمک کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.

شهردار تهران ادامه داد: بنده همچنین از دولت و سفیر ایران در  چین هم تشکر می‌کنم و اگر همکاری‌های دولت نبود، امکان رفع این مشکل وجود نداشت ما پس از ۶ سال قرارداد واگن‌ها را عملیاتی کردیم. وزارت صمت، بانک مرکزی و ... با ما همکاری داشتند.

زاکانی با تأکید بر این موضوع که این سفر به دعوت شهردار پکن انجام شده است، گفت:‌ ۱۰ سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن به ثبت رسید اما بعد از آن اتفاق خاصی نیفتاد. به بهانه سومین اجلاس یک کمربندی یک جاده امکانی فراهم شد تا از سال ۲۰۱۳ به مدت ۱۰ سال سه اجلاسیه برگزار شود و این بزرگترین گردهمایی پس از گردهمایی سازمان ملل بود.

به گفته زاکانی، ایجاد یک ساختار جدید و نظم نوین با مشارکت همه، موضوع اجلاس بود و جایگاه رئیس‌جمهور چین در این کشور و توسعه آن نقشی است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

شهردار تهران ادامه داد: ایران و چین دو کشور دارای پیشینه تمدنی هستند و اولین هدف ما در سفر حضور در حوزه دیپلماسی عمومی و سیاسی بود.

وی به سخنرانی خود در این اجلاسیه اشاره کرد و گفت: آینده جهان و همکاری‌های بین‌بخشی به کشورها و ایجاد نظم با مقدمه‌سازی برای عدالت اهمیت مدیریت شهری، قبول مسؤولیت‌های برای خدمت مردم، تحولات تهران و رویکردهای شورای ششم، استقبال نماینده کشورها برای بازدید از تهران و محکومیت جدی جنایات اسرائیل از محورهای صحبت‌های بنده  در این اجلاسیه بود.

زاکانی به موضوع یک کمربند یک جاده اشاره کرد و گفت:دیدار با شهردار پکن و پیگیری موضوع خواهرخواندگی ایجاد شد و جلسات در موضوع گردشگری و ... انجام شد.

شهردار تهران ادامه داد:‌در این سفر علاوه بر دیدارهای صورت گرفته با شهردار پکن وزیر اقتصادی ارمنستان و مجموعه‌های مختلف داشتیم هدفگذاری شد که مشکلات را با اولویت دنبال کنیم.

* ۸ هدف سفر به چین

وی با بیان اینکه ترافیک، آلودگی هوا و کمبود مسکن و قدرالسهم ۱۳ هزار هکتاری بافت ناپایداری شهری از مشکلات شهر تهران به حساب می‌آید. ما در مسیری پیش رفتیم تا در این سفر ۸ هدف داشته باشیم که شامل دیپلماسی عمومی، حمل و نقل، هوشمندسازی، شهرسازی، مسکن، محیط زیست، گردشگری، سرمایه‌گذاری باشد.

زاکانی ادامه داد:بنده به ۱۰ شهر سفر کرده‌ام و سفر به الباقی شهرها را اعضای دیگر تیم انجام داد. هدف اصلی ما این بود که عملیاتی وارد میدان شویم و بزرگ‌ترین دستاورد این سفر در حوزه اقتصاد و حمل و نقل و نهایی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن بود. ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

*  اولین واگن‌ تا یکسال آینده وارد تهران می‌شود

زاکانی در ادامه گفت: اولین سری واگن‌ها تا یکسال آینده وارد تهران می‌شوند و قرار است ۸ رام قطار ۷ واگن به صورت کامل وارد شود و قطعات ۱۰ رام هم جهت اسمبل وارد شود و ۷۲ رام به صورت ساخت داخل کشور انجام می‌شود. این کار بسیار بزرگ است.

وی گفت: ۳۰ درصد داخلی‌سازی واگن در گذشته داشتیم این بومی‌سازی به اصلی‌ترین قطعه واگن‌ها یعنی بوژی تبدیل شده است و همچنین انتقال تکنولوژی تولید بوژی از چین به ایران است که این تکنولوژی از یک شرکت اروپایی با ۸۴ میلیون دلار به چین منتقل شده و قرار است با ۷ میلیون دلار به تهران منتقل شود.

زاکانی با بیان اینکه ۴۲۰ بوژی را چینی‌ها می‌سازند، گفت: دو برابر آن در تهران تولید می‌شود و این یک دستاورد بزرگ در واگن‌سازی خواهد بود.

* انعقاد ۵ قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلاری 

شهردار تهران در ادامه گفت: ۵ قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار هم منعقد شد قرارداد هزار دستگاه اتوبوس دوکابین ۱۸ متری و هزار دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی انجام شد. همچنین ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی هم منعقد شد.

* بررسی ترامواهای چینی دارای چرخ لاستیکی برای تهران

وی همچنین در خصوص ساخت تراموا گفت: ترامواهای دارای چرخ لاستیکی از ابداعات چین است و امکانی فراهم شد تا تراموا را به صورت جدی دنبال کنیم البته این را هم بگویم که این تراموا نسبتی بر ریل‌گذاری ندارد که قرار شد جزئیات آن اعلام شود و اگر موضوع به صرفه بود انجام شود.

شهردار تهران همچنین به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: طبق این برنامه هنوز واگن کم داریم. با دو شرکت تفاهم‌نامه بسته‌ایم و تفاهم‌نامه‌ها با قیمت بهتر و انتقال تکنولوژی است. تفاهم ۲۹۵ دستگاه واگن هم صورت گرفته است.

زاکانی همچنین در خصوص خط ۱۱ مترو گفت: یک تفاهم سه‌جانبه بین شهرداری، شرکت خصوصی ایرانی و شرکت چینی انجام شد تا خط ۱۱ به طول ۳۱ کیلومتر با ۲۹ ایستگاه ساخته شود از هفته آینده تجهیز کارگاه انجام می‌شود رقم تجهیز کارگاه ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

وی در خصوص خط ۸ مترو هم گفت: تفاهم‌نامه‌ای هم در این زمینه امضاء شد که منوط به مجوزهای دولت است خط ۸ به طول ۴۳کیلومتر با ۴۱ ایستگاه است.

سفر چین پشت پا زدن به تولید داخل نیست 

زاکانی همچنین به خرید دستگاه تی‌بی‌ام اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه‌ای با شرکت تی‌بی‌ام‌سازی چین بسته شد.

وی با ذکر این سوال که چرا برخی می‌گویند با چین قرارداد بسته‌اید؟ گفت: ما با کشورهای دیگر هم موضوعات را دنبال می‌کنیم اما تفاهم با چین این امکان را فراهم می‌کند تا در سند همکاری ایران و چین شهرداری پیشران باشد.

زاکانی همچنین به سفر چین اشاره کرد و گفت: تأکید می‌کنم این سفر پشت پا زدن به تولید داخل نیست. تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و تبدیل به قرارداد شده است. تهران حداقل ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ما فاصله ۷ هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم.ما که نمی‌توانیم مردم را زندانی کنیم و بگوییم منتظر باشید تا یک شرکت دو اتوبوس تا پایان سال به ما بدهد. این موضع رئیس‌جمهور است که مردم، مردم، مردم. برای ما تولید داخل هم اهمیت دارد.

شهر دار تهران گفت: دورانی که بخریم و برویم تمام شد، گفتیم که آمده‌ایم تا با هم کار کنیم، خرید، شراکت موقت و شریک شدن با شهرداری همانند شرکت واگن‌سازی سه مدل کاری بود که پیگیری کردیم و مورد استقبال شرکت‌های چینی هم بود.

۳ خط مترو به تدریج ساخته می شوند

وی از تکمیل خط ۷ مترو تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: خط ۱۰، ۸ و ۱۱ هم به تدریج ساخته می‌شود.

به گفته زاکانی قرار بود یکی از شرکت‌ها در مهر ماه یک واگن به ما بدهد اما محقق نشد تأکید می‌کنم هر چه تولید ایجاد شود شهر به آن نیاز دارد ما در تولید داخل تفاهم‌نامه سه هزار دستگاه اتوبوس را انجام داده‌ایم که به قرارداد تبدیل شده و تا پایان ۱۴۰۰  دستگاه اتوبوس وارد می‌شود؛ البته در بخش واگن‌ها هم قراردادهایی با مپنا و بخش خصوصی بسته‌ایم.

* پیرهادی:  برای اولین بار در یک بازه زمانی کوتاه دستاوردی بزرگ حاصل شد

در ادامه مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران گفت: برای اولین بار است که در یک برنامه و در زمانی کوتاه دستاوردی بزرگ حاصل می‌شود.کار کارشناسی این موضوع و پیگیری آن صدها روز زمان برد و با پیگیری‌های رئیس شورا و شهردار تهران، کار در سفری به چین به جمع بندی رسید.

وی ادامه داد: اگر این موضوعات در ٢ سال اخیر پیش بینی نمی شد شاید تهران به یک بحران می رسید باید این توفیق را به مردم تهران تبریک بگویم و امیدواریم ثمرات آن را در سالهای آینده ببینند.

پیرهادی گفت: از شهردار تهران نیز تقاضا داریم همه بخش ها را به خط کنند و پیگیری های لازم را داشته باشند تا واگن ها وارد شوند و مردم به صورت عملی این جریان را ببینند چون وعده زیاد شنیده اند.تا مردم سوار مترو و اتوبوس نشوند برای آنها ملموس نخواهند بود لذا نیاز است تا تلاش کنیم و اقدامات به نتیجه برسد.

* مظفر: نهایی شدن تمام قراردادها باعث جهش بزرگ در حمل‌ونقل می‌شود

بعد از ارائه گزارش  زاکانی از سفر به چین میثم مظفر عضو شورای شهر تهران گفت: سفر شهردار به چین دستاوردهای خوبی داشته است و امیدواریم به جز واگن‌ها سایر تفاهمات هم به قرارداد برسد این اتفاق بزرگ و یک اقدام جهشی است.

مظفر در خصوص داخلی‌سازی گفت: در داخل کشور هنوز توان کافی نداریم و قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن، هزار دستگاه اتوبوس برقی، هزار دستگاه اتوبوس دوکابین، تاکسی برقی، ون برقی و موتورسیکلت از اقدامات خوب در سفر به چین بوده است.

وی به انتقال دانش فنی به ایران اشاره کرد و گفت: رفتن به سمت برقی‌سازی حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و البته باید زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه برقی هم فراهم شود.

به اعتقاد مظفر زمانی که موفق شویم ۲ هزار دستگاه تاکسی هیبریدی وارد کنیم به واردکنندگان ۲۰ میلیون تومان پول بلاعوض پرداخت می‌کردیم تا نقطه سر به سر سرمایه‌گذاری از سال هفتم به سال سوم برسد این مبلغ کمک می‌شد تا واردکنندگان بتوانند خودروی برقی وارد کشور کنند.

* آقامیری: هر اتوبوس منجر به حذف ۱۰۰ دستگاه خودروی شخصی می‌شود

همچنین سیدمحمد آقامیری عضو کمیته حمل و نقل عمومی شورای شهر به سفر شهردار به چین اشاره کرد و گفت: این سفر با برکت بوده است و موضوع خریدها متفاوت است.

وی به انتظار نیم ساعته تا یک و نیم ساعته مردم در ایستگاه‌های مترو اشاره کرد و گفت: در برخی از خطوط اتوبوس مردم ساعت‌ها معطل می‌مانند ورود اتوبوس جدید می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف کند.

به گفته آقامیری، هر اتوبوس می‌تواند ۵۰۰ تا هزار نفر را جابه‌جا کند و تردد هر یک اتوبوس منجر به حذف ۱۰۰ دستگاه خودروی شخصی می‌شود و همین امر باعث کاهش بار ترافیکی می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران به تجهیزات مترو اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های داخل و بهره‌گیری از توان نیروهای جهادی می‌تواند کمک‌رسان خوبی باشد.

* اقراریان:  سفر زاکانی به چین در تاریخ بلدیه بی‌سابقه بوده است

همچنین مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران به سفر شهردار تهران به چین اشاره کرد و گفت: موضوعات تهران بسیار پیچیده است و کلانشهر تهران با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

اقراریان گفت: امیدواریم با پیگیری‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران موضوعات تهران در سطح سران سه قوه پیگیری شود.

وی معتقد است که سفر زاکانی به چین در تاریخ بلدیه بی‌سابقه بوده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: تقاضا داریم که زمان‌بندی تبدیل تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد مشخص شود و از لحاظ قیمت و کیفیت ارزیابی‌های لازم صورت گیرد.

این عضو شورای شهر تأکید کرد: منافع ملی و مردم برای شورا اهمیت دارد  و از این رو در سرمایه‌گذاری به روی تمام کسانی که منافع مردم را در نظر می‌گیرند، باز است.

* مهدی عباسی: باید از امروز تا ورود اولین واگن  فرصت‌ها را غنیمت بشماریم

همچنین در ادامه جلسه امروز شورای شهر مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت: در کشور فرآیند ترخیص کالا ولو اینکه کار حاکمیتی باشد در یک پیچ و خم زمان‌بر قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید تأییدیه‌ها صادر شود تا یک روز تأخیر را هم در واردات شاهد نباشیم.

به گفته عباسی، ناوبرها باید شناسایی و آموزش ببینند و باید از امروز تا ورود اولین واگن  فرصت‌ها را غنیمت بشماریم و آموزش‌ها را پیگیری کنیم. بخش‌هایی که نیاز به توجه جدی دارند باید در دستور کار باشد. تغییر پارادیس و فرهنگ سازمانی از لحاظ تنوع تکنولوژی از همین امروز باید مورد توجه قرار گیرد.

* ماجرای شیرینی دادن چمران بابت واگن ‌ها

یکی از حواشی این نشست، به موضوع وعده شیرینی دادن چمران برمی‌گشت، پیش از این  رییس شورای شهر گفته که اگر قرارداد واگن ها بسته شود شیرینی می‌دهد و امروز زاکانی در صحن شورا خطاب به چمران گفت: آقای چمران قرار بود قرارداد واگن ها بسته شود شیرینی بدهند چمران هم گفت واگن ها بیاید شیرینی می دهم. زاکانی هم گفت به همان شیرینی خشکی که اقای کاشانی دادند هم راضی هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    آقای زاکانی ساخت واگن مترو که مشکل تر از ساخت واگن قطار نیست. از واگن سازی پارس بخواهید واگن های مترو را 90 درصد داخلی سازی کنند. پس اینهمه مهندس مکانیک برای چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس